Oké jongens, in het weekend 60 mijl op de motor gereden en vanmorgen ongeveer 25 mijl op weg naar mijn werk. Je kent dat gevoel wel als je je grom voor het eerst kreeg? Ja, zo voel ik me nu. Absoluut GEK op deze swap!!! Hoewel het gewicht aan de motor heeft toegevoegd, voelt de voorkant "stabieler" aan. Je kunt zeker voelen dat de motor extra gewicht heeft, maar ik heb niet het gevoel dat het negatieve effecten heeft. Ik weet zeker dat sommigen zullen zeggen dat de motor niet zo "wendbaar" aanvoelt, maar ik kan hem nog steeds met gemak rondgooien. Ik heb wel de ND4SPDBH vorkmod en ik heb absoluut het gevoel dat dit een must is bij deze swap. Ik gebruik nog steeds de originele vorkolie, maar die zal ik waarschijnlijk binnenkort vervangen. Het koppel van deze motor is gewoon geweldig! Het was zo vredig om vanmorgen naar mijn werk te rijden en de motor trok me zo moeiteloos mee. Mijn oude Koso 170 4v setup was pittig, maar man, hij moest altijd hoog in de toeren draaien om het vermogen te produceren. De 6-versnellingsbak is gewoon zooooooo soepel, om nog maar te zwijgen van de koppeling, die geweldig is! In tegenstelling tot de koppeling van de grom lol. Vloeistofgekoeld.... wauw, zo fijn om niet meer op mijn temperatuurmeter te hoeven letten. Ik vind de CBR 250-cluster met de analoge RPM-meter erg fijn.
Wheelies zijn supermakkelijk met deze setup!! Ik kon voorlopig ook mijn Yoshi RS-9 slip-on gebruiken. Ik moet de montage nog afmaken, ik heb een tijdelijk systeem omdat ik gewoon te ongeduldig was om nog een paar dagen te wachten om op de motor te rijden (ik wist dat ik met kamperen & kinderen dit weekend geen werk aan de motor zou kunnen doen; dus een tijdelijke montage was mijn enige hoop). Ik moet nog een geschikte plek vinden om mijn kentekenplaat te plaatsen. Op dit moment zit hij met tie-wraps aan de rechterachterkant, waardoor hij net achter de schokdemper zit. Ik wou dat ik hier de verticale plaatbevestiging kon gebruiken. Ik ken verschillende mensen die ermee wegkomen en niet zijn aangehouden, maar ik heb er echt geen zin in om het risico te nemen. Zeker omdat ik de achterste knipperlichten nog niet heb... Ik ga voor het geĂŻntegreerde achterlicht om dit te vergemakkelijken.
Dus ik ga naar de plaatselijke autosloperij om de motor op de weegschaal te zetten en te kijken wat hij nu weegt, en dan laat ik het je weten. Het weer ziet er de hele week geweldig uit, dus ik houd je op de hoogte terwijl ik kilometers blijf maken en mijn beoordelingen bijwerk. Ik denk serieus niet dat mijn beoordeling iets negatiefs oplevert, tenzij ik een mechanisch probleem heb lol.. Oh wacht. Ik had wel een probleem. De eerste keer dat ik reed, reed ik met een glimlach van oor tot oor, op weg naar huis begon de motor uit te vallen en viel een paar keer uit. Ik dacht meteen dat het een bedradingsprobleem was, omdat de motor tot dat moment absoluut perfect liep. Hij startte opnieuw en ging goed, maar wilde dan willekeurig uitvallen. Nadat ik thuis alles had geĂŻnspecteerd, realiseerde ik me dat de hoofdschroef van de "massapack" onder de achterbank los zat!!! Nadat ik hem had aangedraaid en opnieuw had gestart, was het heel duidelijk dat dat mijn probleem was.
Mijn gedachten over de vorige build Koso 170 BBK; Als ik dit allemaal opnieuw zou moeten doen, zou ik NOOIT een BBK, Kitaco Cover, etc, etc, etc. kopen. De CBR-motor is alles wat ik zocht. De enige toepassing waarvan ik kan bedenken dat de CBR-swap misschien niet goed uitpakt, is als stuntmotor, omdat hij dat gewicht toevoegt en stuntmotoren niet alle vermogen nodig hebben.
Dus waar wacht je nog op? Ga naar Facebook Marketplace, Craigslist, eBay, noem maar op! Ga op zoek naar je swap!! Ik geloof dat de beste deals die je zult vinden, zijn als je zoekt naar een particuliere verkoper die een kapotte motor in zijn garage heeft staan die hij gewoon kwijt wil. Anders betaal je op eBay voor een motor waarschijnlijk wat meer. Een donormotor is de juiste manier, want je kunt veel tijd besparen met de bedrading.