Honda Grom banner

Build #2 - CBR 250 Swap

114K views 117 replies 35 participants last post by  nema741  
#1 ·
Dit is net gebeurd... Ik kwam een deal tegen die ik gewoon niet kon weigeren. Heb een 2013 CBR250 motor, kabelboom, ecu, uitlaat, cluster en standaard uitlaat gekregen. Nu mijn koso 170 bbk eindelijk uitstekend draait, kom ik dit juweeltje tegen! Nou, op naar het volgende project. Het plan is om de chimera motorsteun kit te gebruiken, ik zal ervoor kiezen om de CBR's cluster te gebruiken in plaats van mijn koso cluster. Tijd om alle benodigde onderdelen te verzamelen! Als iemand extra's heeft van een swap die ze hebben gedaan, neem dan gerust contact met me op. Uit het onderzoek dat ik tot nu toe heb gedaan, lijkt het erop dat ik de montagekit, 520 achtertandwiel/ketting nodig heb, een aangepaste header pipe moet maken die past bij mijn RS9.. Momenteel heb ik de Bazzaz voor de grom, moet uitzoeken of deze aanpasbaar is op de CBR kabelboom. Zo niet, dan heb ik binnenkort VEEL BBK items om te verkopen! Ik ben erg blij met de koso 170 kit, maar de gedachte om 6 versnellingen en watergekoeld te hebben en te kunnen cruisen met een veel lager toerental klinkt goed voor mij! Het grootste deel van mijn rijden is ergens van 55+ en ik kijk ernaar uit om een motor te hebben die niet constant "zingt" lol...

Attachments

#4 ·
Het lijkt erop dat je misschien moet uitzoeken waar je de radiator moet installeren/monteren, aangezien deze er groot uitziet voor de grom. Ik denk dat de 250cc een carburateurmotor was of is het een F/I-eenheid?
De 250 is ook brandstofinjectie, vond een groep op Facebook die specifiek is voor het uitvoeren van de CBR-swaps, vond daar eigenlijk ook TommyBoy.. Ik heb bevestiging en foto's gekregen dat de 250 radiator zal werken, gemonteerd aan de voorkant, vergelijkbaar met de oliekoelerlocatie op onze BBK's. Het lijkt erop dat ik nu daadwerkelijk mijn Yoshi RS9 kan houden en mijn nieuwe uitlaatpijp kan maken in plaats van de pisbuis waarmee hij wordt geleverd lol.

#3 ·
Dat is geweldig! Ik overweeg om nog een Grom op te pakken om ook een motorwissel te doen. Maar waarom de 250 motor? En niet groter? Ik keek naar de CBR250 en die heeft maar ~30 pk. Met een goed afgestelde BBK + ondersteunende mods... zit je in de buurt van dat pk-gebied. (toegegeven, je hebt geen 6 versnellingen en bent niet watergekoeld). Een CRF450-motor zou het antwoord zijn (50 pk out of the box).

#5 · (Edited)
Dat is geweldig! Ik overweeg om nog een Grom op te halen om ook een motor te wisselen. Maar waarom de 250 motor? en niet groter? Ik keek naar de CBR250 en die heeft maar ~30 pk. Met een goed afgestemde BBK + ondersteunende mods... zit je dicht in de buurt van dat pk-gebied. (toegegeven, je hebt geen 6 versnellingen en watergekoeld). Een CRF450 motor zou het ticket zijn (50 pk out of the box)
Oorspronkelijk was ik van plan om de CBR300 te nemen - uit een opwelling nam ik contact op met een sloopbedrijf en ze hadden toevallig de 250 daar staan, en de prijs was gewoon te goed om te weigeren. Het zal dicht in de buurt komen van de prestaties van mijn BBK, misschien iets meer, maar ik kijk echt uit naar de 6 versnellingen!! Een CRF450 zou zeker een mooi ticket zijn, behalve het onderhoud eraan... Dezelfde reden waarom ik mijn RMZ450 Supermoto vaker in de garage laat staan dan dat ik hem meeneem. Ik probeer te kijken of de Aracer Mini 5 setup nu werkt op de CBR swap!!

#6 ·
Ik had een CRF450X motard. Ik reed er veel mee rond totdat ik de kleppen moest stellen. Het was een rotklus en nam de vreugde van het dagelijks rijden weg. Plus, ik zou waarschijnlijk mijn rijbewijs kwijtraken met de manier waarop ik reed, wat me ertoe bracht hem te verkopen.

#7 ·
I had a CRF450X motard. Rode it around a lot until I had to do a valve adjustment. It was a pain in the ass and stole the joy of riding it daily. That plus I was probably gonna lose my license with the way I was riding it lead me to sell it.
Ik ken die pijn maar al te goed... Het is maar goed dat ik hem nu in de garage laat... Te veel verleidingen.

Attachments

#10 ·
Het is officieel! - Net de Chimera Swap kit besteld bij Steady Garage. Ik heb de Mount kit & header, DID Chain, 30T Sprocket & de MSR schakelhendel gekocht (weet niet of ik de schakelhendel nodig had, maar waarom niet). Ga dit weekend alles van de grom halen terwijl ik wacht op de onderdelen.

• Like
Reactions: funcoland
#13 ·
Absoluut! Mijn plan is om de hele installatie met foto's te presenteren om degenen te helpen die dit willen aanpakken. Voor zoveel swaps die al zijn voltooid, was ik verrast over de hoeveelheid graafwerk die ik moest doen om downtime te voorkomen.

#14 ·
Absoluut! Mijn plan is om de hele installatie met foto's te presenteren om degenen te helpen die dit willen aanpakken. Voor zoveel swaps die al zijn voltooid, was ik verrast over de hoeveelheid graafwerk die ik moest doen om downtime te voorkomen.
Perfect, want als ik mijn definitieve fietstest doe, moet ik 201CC+ gebruiken om geen beperkingen te hebben!

#16 ·
Nou, vandaag heb ik de fiets volledig gestript en klaar gemaakt voor de nieuwe transplantatie. Ik was van plan om hem vanavond op zijn plaats te zetten, maar helaas heb ik fedex met 10 minuten gemist!@#!@!... Hoe dan ook, het gaf me vanavond veel tijd, ik besloot om elke stekker op zowel de grom- als de cbr250-harnas te labelen. Maakt het zoveel gemakkelijker als ik alles moet uitstallen en elke component moet insteken. Ik had een paar last-minute items te bestellen die allemaal deze week binnenkwamen, waaronder een koelventilator, injector vastzethouder, bobine & bougiedop en aangezien ik een andere harnas voor 29 dollar vond, dacht ik, waarom niet een reserve! Morgen haal ik het pakket op en hoop ik tijd te hebben om het grootste deel van de ruwe installatie te doen, en dan het huis voor de nieuwe harnas af te ronden zodra ik heb geverifieerd dat alles draait.

• Like
Reactions: funcoland and AvR
#17 ·
Nou, ik had vandaag een beetje tijd om eraan te werken toen ik thuiskwam van FEDEX MET MIJN PAKKET!!! lol... hoe dan ook, de motorsteunset ging er heel gemakkelijk in. Ze hebben het geweldig gedaan... Ik was ook erg onder de indruk van de headerpijp!! Hier is een foto tot nu toe. Vrijwel een plek gevonden voor de bedrading, moet mijn radiatorsteunen maken en het allemaal aanpassen. Ik kan niet wachten om dit ding te laten draaien!

#19 ·
Nou, ik had vandaag een beetje tijd om eraan te werken toen ik thuiskwam van FEDEX MET MIJN PAKKET!!! lol... hoe dan ook, de motorsteunset ging er heel gemakkelijk in. Ze hebben het geweldig gedaan... Ik was ook erg onder de indruk van de uitlaatpijp!! Hier is een foto tot nu toe. Ik heb zo ongeveer een plek gevonden voor de bedrading, moet mijn radiatorsteunen maken en het allemaal aanpassen. Ik kan niet wachten om dit ding te laten draaien!
Het ziet ernaar uit dat de spatbord de radiator eruit haalt wanneer de voorwielophanging volledig is ingedrukt. Kortere tie-wrap?

#21 ·
Komt goed!!! Als mijn 170 4V koso ontploft, doe ik dit hierna. Ga je de aracer gebruiken? Hoe goed past de CB-motorkabelboom bij de fabrieks-Grom-chassiskabelboom. Of gebruik je ze allebei?
Ik heb de Aracer overwogen, maar nu ik echt de Bazzaz onder de knie heb, kan ik de swap gewoon niet rechtvaardigen. De compatibiliteit van de kabelboom is zo - zo... Je kunt deze swap zo gemakkelijk of meer werk voor jezelf maken, afhankelijk van hoe je je onderdelen krijgt. Kortom, als je een donorfiets hebt, kun je de linker/rechter stuurknoppen gebruiken, waardoor je een behoorlijke hoeveelheid splitsen wegneemt. Het is echt helemaal niet moeilijk. Zolang je de juiste bedradingsschema's voor beide motoren hebt, is het heel gemakkelijk om het uit te zoeken. Het is in wezen hetzelfde als het toevoegen van een "aftermarket" set knipperlichten aan een motorfiets die de fabrieksstekkers niet gebruikt. De kabelboom die ik voor de CBR heb, werd ook geleverd met het voorste gedeelte dat verbinding maakt met de signalen, de koplamp, enz. Al met al ben ik mijn Grom-kabelboom aan het hacken en zal ik die gebruiken om de lichten te verlengen/aan te passen.

Het gaat erom een goede plek te vinden voor de CBR-kabelboom op het Grom-frame. Ik begon in principe met de spanningsregelaar en de ECU, toen viel alles min of meer op zijn plaats (wat betreft de motorsensoren, het gasklephuis, de zekeringkast). De achterlichten zullen vrij eenvoudig zijn. Ik gebruik ook de Grom-ontsteking aangepast aan de CBR-kabelboom. Welke Grom is 4-draads en CBR is 3-draads (slechts 2 draden getoond op schema met een roze beveiligingsdraad) waarvoor je slechts 2 van de Grom-draden nodig hebt, aangezien er (2 interne schakelaars) op de Grom-ontsteking zitten. Ik zal de ontstekingsdraden moeten verlengen om de CBR-kabelboomstekker te bereiken. De manier waarop ik de kabelboom heb gemonteerd, is de ontstekingsstekker onder de brandstoftank. En die van Grom bevindt zich in het headsetgedeelte

#24 ·
Denk je dat je een probleem krijgt met de radiator en de maximale stuurinput naar links of rechts?
Geen problemen met de speling, past precies. Als je kunt zien waar ik momenteel de bobine aan de radiator had vastgeschroefd, komt deze daaronder te zitten, wat nog steeds tussen de kuipen past en voldoende ruimte overlaat om de vorken niet te raken bij volledig links/rechts draaien. Ik gebruik de standaard CBR250-radiator. Ik moet wel een verwarmingsslang halen bij de onderdelenwinkel om de radiator een paar centimeter hoger te kunnen plaatsen.

#25 ·
Ik gebruik ook mijn Grom Bazzaz Unit. Alle Bazzaz-units zijn "identiek", het is alleen de bedrading + de meegeleverde brandstofkaart die verschilt tussen elke unit. Kortom, je hoeft alleen maar de TPS, CKPS, neutrale draad, snelheidssensor, injector en +12V/massa van de fiets aan te boren.

#27 ·
Geweldig geschreven, ik wil 300cc gaan alleen al voor de watergekoelde motor en de 6-versnellingsbak, dus de 250cc is vergelijkbaar. Het vinden van een geweldige deal voor een donor 250-300cc is de truc
Bedankt! Ik heb een Microsoft "word" document waarin ik alles documenteer, foto's, instructies etc. Ik probeer niet alle instructieonderdelen naar buiten te brengen totdat ik het volledig heb geverifieerd en draaiende heb. Eén ding waar ik dankbaar voor ben, is dat ik naar een technische school voor elektronica ben gegaan, het helpt aanzienlijk bij het heen en weer springen tussen harnassen, schema's, het uitvoeren van draadcontroles, enz. Hopelijk neemt dit de mysterie weg van het uitvoeren van deze swaps. Ik kon niet geloven dat ik na al het onderzoek dat ik deed voordat ik hieraan begon, heel weinig informatie vond over hoe ik dit moest doen.

Enkele componentinformatie:
Compatibele shifter MSR 34-2138 voor een KDX/KX heeft de perfecte buigradius en elimineert de standaard shifter en scharnierbeugel.
Achtertandwiel JTR 279-30 is een 520-serie tandwiel dat overeenkomt met de CBR's. U kunt een tandwiel bestellen voor een CM250/CMX250 tandwielmaten van 30-36. Als u op de website van JT Sprockets kijkt, kunt u, zolang u de aanduiding JTR 279-** gebruikt, de tandwielmaat krijgen die u zoekt. Gebruik ** om uw tandwielmaat in te voegen.

• Like
Reactions: Zoticuss
#29 ·
Geweldig gedaan nema, ik kijk uit naar het eindresultaat!

Ik twijfel over deze wissel omdat ik het gevoel heb dat ik gemakkelijk een sleutel kan gebruiken om uit te zoeken waar alle harde stukken moeten komen en in te pluggen... maar ik ben op dit moment alleen geĂŻntimideerd door de elektrische dingen.

#30 ·
Gisteren veel bedrading gedaan. Ik koos voor de route om al mijn grom-bedieningselementen (rechterhand - dimschakelaar, richtingaanwijzer, claxon, koppelingsschakelaars) en (linkerhand motor aan/uit, start- en voorremlichtschakelaar) te behouden, ik moet nog de (voorste koplamp- en richtingaanwijzerkabelboom) en de achterste achterlichtstekker afmaken. Wat ik deed, was alle grom-kabelboomstekkers lokaliseren en de benodigde delen van de kabelboom/elektrotape etc. verwijderen om me in staat te stellen de grom-kabelboomstekker af te knippen en voldoende draad te leveren om de nieuwe locaties te bereiken. De manier waarop mijn CBR-kabelboom op de motorfiets zit, zijn de bedieningsstekkers onder het brandstoftankgedeelte en moesten ongeveer 12 inch worden verlengd om het stuurkolomgedeelte te bereiken waar de grom-bedieningsstekkers zitten.

Ik begon met de ontsteking, de grom heeft 4 draden, de CBR heeft 2 draden plus een "roze" draad voor beveiligingsdoeleinden die 9v vereist om de brandstofpomp aan te zetten. Ik knipte de grom-kabelboomstekker voor de ontsteking af en verwijderde de R/Y- en Bl/R-draad omdat deze niet nodig is om aan te passen aan de CBR. Nu heb ik de resterende R- en Bl/Y-draad verbonden met de CBR-kabelboomdraden (ik heb de CBR-ontstekingsstekker uit de kabelboom verwijderd) en vervolgens de grom-draden verbonden met CBR R/W & Bl/R. (Ik zal een spreadsheet leveren die alle conversie laat zien van welke draden van CBR naar grom naar elkaar gaan).
Daarnaast heb ik de Bl/R-draad van de CBR (die +12V is) afgetapt en een zenerdiode toegevoegd die de spanning op de uitgang van de diode vermindert tot +9v en die vervolgens verbonden met de roze draad op de CBR-kabelboom (opmerking: roze draad op de cbr-kabelboom wordt niet weergegeven op schema's!!).

Nu om het te testen. De sleutel omgedraaid en wallllaaaaa, het cluster lichtte op en de ontsteking werkte naar behoren!

• Like
#31 ·
U kunt de noodzaak voor veel aangepaste bedrading elimineren door de CBR links/rechts bediening te gebruiken! Maar als u eenvoudige instructies kunt volgen, weet hoe u een soldeerbout moet gebruiken, is het niet moeilijk. Al mijn verbindingen zijn aan elkaar gesplitst, gesoldeerd en vervolgens met warmte gekrompen.

#32 ·
U kunt de noodzaak voor veel aangepaste bedrading elimineren door de CBR links/rechts bediening te gebruiken! Maar als u eenvoudige instructies kunt volgen, weet hoe u een soldeerbout moet gebruiken, is het niet moeilijk. Al mijn verbindingen zijn aan elkaar gesplitst, gesoldeerd en vervolgens voorzien van krimpkous.

Opmerking: Ik zal alle bedradingsconversies verstrekken zodra ik mijn verbindingen heb voltooid en alles heb geverifieerd zoals het hoort. Er zijn een paar draden die ik heb kunnen elimineren die de grom gebruikt versus de cbr niet, omdat deze op een andere plaats op de kabelboom wordt aangesloten om de stroom naar bepaalde items te leveren. D.w.z. op de rechterhandbediening was de zwarte draad van de claxon de +12V voor de claxon, en bovendien werd deze afgetakt en leverde gemeenschappelijke stroom aan de parkeerlichten van de grom, die op de CBR-kabelboom werden gevoed door een bruine draad die rechtstreeks afkomstig was van de hoofdontsteking (vcc) elders op de kabelboom, waardoor ik de O/W-draad en de Lb/W van de 14-pins stekker van de rechterhandbediening kon elimineren.

• Like
#33 ·
Je kunt de noodzaak voor veel van de aangepaste bedrading elimineren door de CBR links/rechts bediening te gebruiken! Maar als je eenvoudige instructies kunt volgen, weet hoe je een soldeerbout moet gebruiken, is het niet moeilijk. Al mijn verbindingen zijn aan elkaar gesplitst, gesoldeerd en vervolgens voorzien van krimpkous.

Opmerking: Ik zal alle bedradingsconversies verstrekken zodra ik mijn verbindingen heb voltooid en alles heb geverifieerd. Er zijn een paar draden die ik heb kunnen elimineren die de grom gebruikt versus de cbr niet, omdat deze ergens anders op het harnas wordt gesplitst om de stroom naar bepaalde items te leveren. Bijv. op de rechterhandbediening was de zwarte draad van de claxon de +12V voor de claxon, en bovendien werd deze afgetakt en leverde gemeenschappelijke stroom aan de parkeerlichten van de grom, die op het CBR-harnas werden gevoed door een bruine draad die rechtstreeks van de hoofdontsteking (vcc) elders op het harnas kwam, waardoor ik de O/W-draad en de Lb/W van de 14-pins stekker van de rechterhandbediening kon elimineren.
Ja, ik denk dat het niet al te slecht lijkt als je het rustig en voorzichtig aanpakt, en natuurlijk weet welke draden waar moeten komen. Ben je er doorheen gegaan en heb je de draden één voor één aangesloten en de stroom ingeschakeld om er zeker van te zijn dat het de juiste draad is waar je in zit?

Dat is waarschijnlijk wat ik zou doen, stap voor stap.

Trouwens, eerder zei je dat je ontsteking had... betekent dat dat je de startmotor kon aanzetten of sloeg de motor daadwerkelijk aan?

#37 ·
Wat gebruik je trouwens voor koeling? Is het gewoon de radiator en ventilator die met de motor uit de fabriek komen?
Ja, standaard CBR250 radiator en ventilator. Aan de rechterkant van de motor gebruik ik een stuk standaard verwarmingsslang, omdat de standaardslang niet helemaal reikte tot waar ik de radiator plaats. Aan de linkerkant kon ik de standaardslang gebruiken en gewoon een paar centimeter afsnijden zodat hij perfect uitgelijnd was.

#38 ·
Waanzinnig snelle voortgang. Het lijkt erop dat ik altijd wacht op dat laatste onderdeel voor mijn 170-build. Ik kan niet wachten om haar opgestart te zien.

#39 ·
Image

Hier is de locatie van de cbr-kabelboomstekkers die ik heb afgeknipt en bedraad met de grom-stekkers.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

#40 ·
Image

Dit is het grom-harnas dat ik aan het strippen was om de harnasstekkers op het cbr-harnas te gebruiken. Nergens bang voor te zijn! Werken met beide schema's en ik heb een kruisverwijzingstabel gemaakt die ik meer dan dubbel heb gecontroleerd op de functie van elke draad.

#42 ·
Ze is een racer! Alles is aangesloten, alle lichten en bedieningselementen werken zoals het hoort! Heb er een ritje mee gemaakt over de weg... wauw oh wauw... kan niet wachten om mijn uitlaat af te maken en de radiator definitief te monteren. Ik heb hem met tie-wraps vastgezet voor de testrit. Moet de kunststof nog terugplaatsen. Cluster is definitief gemonteerd. Heb de grom-beugel net iets aangepast. Ik moet uitzoeken hoe ik video's kan uploaden
Image